Derfor er sidetitler og metabeskrivelser vigtige!
Hvordan får du flere klik på din virksomhed i søgeresultatet på Google? Det gør du med relevante og tiltrækkende sidetitler og metabeskrivelser for hver af dine sider på hjemmesiden. Det er dem, der skal sælge klikket ind til netop din side.
Om du kommer frem i søgeresultatet afhænger naturligvis af din generelle søgeordsoptimering. Men din virksomhed vises sjældent alene. Du er omringet af konkurrenter. Derfor er dine sidetitler og metabeskrivelser afgørende for, om du kan få klik ind til din hjemmeside og dermed flere kunder og større omsætning.
Derfor kan det også undre mig, at så mange virksomheder ikke prioriterer eller glemmer denne del af arbejdet med hjemmeside. Så det forsøger jeg her at sætte spotlight på.
Sidetitlen og metabeskrivelsen har hver sin funktion:
Faktisk har sidetitlen på din side hele 2 funktioner: For det første læser Google den, når den crawler din side. Derfor er det vigtigt at den enkelte sides søgeord indgår, så Google ved, at det er det søgeord, du gerne vil findes og fremgå på. Og for det andet bemærker Google om din titel klikkes på, og du dermed får læsere på hjemmesiden.
Metabeskrivelsen har også 2 opgaver: Den første er at understøtte sidetitlen indholdsmæssigt. Den anden er at sælge indholdet ovre på hjemmesiden så godt, så man fristes til at klikke på linket.
Her får du lidt tips og tricks til din titel og metabeskrivelse:
✔ Unikke titler og metabeskrivelser til hver side – hver side sin metabeskrivelse og titel
✔ Din sides vigtigste søgeord skal indgå i første del af titlen og i metabeskrivelsen
✔ Fokusér på den værdi du tilbyder fremfor dine produkter og ydelser
✔ Giv en typelig opfordring til hvad du ønsker brugeren gør
✔ Brug gerne tal – de fanger øjets opmærksomhed
✔ Skriv ikke mere end hhv. 60 og 150 tegn – så din tekst ikke bliver for lang og bliver til ”…”
✔ Sælg klikket – dette er din reklametekst på Google
✔ Husk at du optimerer til søgemaskiner, men skriver til mennesker.
Hvis du ikke selv skriver dem, sker der det at Google blot tager et tilfældigt udsnit fra din hjemmeside og bruger det. Og jeg tænker, at det er de færreste af os, der vil overlade vores reklametekst til tilfældigheder.
For dine sidetitler og metabeskrivelser ikke ikke kun ord. De er de ord, som du beder Google fortælle dine potentielle kunder, når de søger efter løsninger, som du kan levere. Derfor er det absolut ikke ligegyldigt, hvilke ord du udfylder disse vigtige felter med.
Og ja, det tager lidt tid at lave titler og metabeskrivelser til hver enkelt side på hjemmesiden. Men det er afgørende for din tilgang af kunder og udvikling af din omsætning. Og endelig er det også vigtigt for dit brands professionelle udtryk – at dit søgeresultat signalerer, at du har styr på tingene, at du forstår kundernes behov og ønsker, og fortæller hvilken værdi netop sine produkter eller ydelser giver kunden.
Få hjælp til at skrive tiltrækkende og søgeordsoptimerede titler og metabeskrivelser, der gør at du kan få flere klik ind til netop din hjemmeside.

Og når du ser dem her, genkender du dem helt sikkert fra Google søgeresultater.