Markedsfoering-paa-sociale-medier

Markedsføring på sociale medier

Hvorfor bør din virksomhed være til stede og markedsføre sig på de sociale medier?

For at være synlig overfor potentielle kunder. Og fordi denne synlighed kan:

  • øge din branding
  • forbedre dit salg
  • og sætte dig i kontakt med både eksisterende og potentielle kunder.

Hvilke sociale medier skal din virksomhed være synlig på?

Du skal ikke spilde tid på at være til stede på alle sociale medier.

Men du bør være synlig og markedsføre virksomheden på netop de sociale medier, hvor din virksomheds kunder befinder sig. Det er en unik chance for at lære om behovet for og uddanne i brugen af dit produkt/dine ydelser, og dermed understøtte kunderejsen.

Eksempler på

Sociale medier

Der findes adskillige sociale medier, men disse 4 er de mest udbredte i den danske befolkning.

Ved du hvor dine kunder befinder sig? Og markedsfører du virksomheden på netop de sociale medier?

Facebook

Det mest udbredte medie i Danmark. 90% har en profil. 65% bruger det dagligt.

Instagram

40% af danskerne har en profil. 30% er her dagligt. Fokus på foto og video.

LinkedIn

44% af danskerne har en profil. 8% bruger det dagligt. B-t-b medie.

Youtube

52% af danskerne ser Youtube ugentligt, og 29% dagligt.

"Vi markedsfører os på sociale medier. Vi laver både opslag og annoncer, men får ikke noget ud af det!"

Sociale medier har alle algoritmer – en slags gate keeper, som står mellem dig og modtageren. Algoritmen er dommer over, hvad der er de bedste, mellem-gode og dårlige opslag. Og for algoritmen er modtageren den vigtigste part!

Typisk vurderer algoritmen reaktionerne på de 10 første modtagere, der ser et opslag. Hvis de 10 første modtagere bruger tid på at læse og engagere sig i opslaget, vil algoritmen sørge for at bringe det frem. Er reaktionen fra de første 10 modtager ringe tidsforbrug og ingen engagement, vil algoritmen så at sige “lade opslaget dø”.

Derfor er et opslag ikke blot et opslag. Et opslag, skal være i stand til at bestå algoritme-prøven, og blive bredt ud til så mange relevante brugere, som muligt. 

Sociale-medier-algoritmen

Annoncering som en del af markedsføring på sociale medier

Når du bruger annoncer til markedsføring på de sociale medier, bør du tænke både strategisk og taktisk: hvad er det du ønsker at opnå, hvem vil du gerne nå, hvad vil du gerne vise dem, og hvilket budget vil du bruge på det.

Og for at få maksimal effekt, bør du gennemtænke kampagnen: hvad skal der ske, når bruger gør x, y, z… Så undgår du at miste interesserede kunder og omsætning.

Ønsker du hjælp til markedsføring på de sociale medier?

Til at skabe større synlighed og flere kunder via dine sociale medier?

Min værktøjskasse er fuld af metoder, tips og tricks til at skabe opmærksomhed og engagement.